Universal studio- utan bilder.

Vill göra längre inlägg när jag har tillgång till alla mina bilder på min systemkamera. Då blir det en sammanfattning av hela den här resan.

Lite kort bara om Universal Studio:

Universal Studio var coolt! Vi kollade på två olika shower. Waterworld-showen finns en video på youtube! Denna var riktigt cool! Eld och stundsman-med muskler… Haha! Vattenskotrar, explosioner osv. Sedan kollade vi även in showen specialeffekter. Den var kul faktiskt! Sedan åkte vi runt bland alla olika studiorna där de spelar in filmer och fick se alla kuliss-hus. Det pågick en filminspelning så då fick vi vara tysta. Åkte en vattenbergochdalbana i Jurassic-park. Skitläskig… Sedan stod vi i 50 minuters kö som kändes som en EVIGHET, för att åka en bergochdalbana (trodde vi) i Despicable Me-huset… Men det var en 3D film i en simulator typ. Kändes som en bergochdalbana dock! Shrek. 4D-bio såg vi med. Varm dag och nu är det dags att sova strax… Imorgon bär det av till sista stoppet på Highway 1. San Diego. Två nätter i tält, waterpark och stranden. Sedan blir det in i landet till Lake Havasu där vi ska sova under bar himmel. 43 grader kommer möta oss där! PHUUU! (Kopierat från Facebook)

På flyget…

Har tråkigt!!!
Detta inlägg kommer postas först när jag är i SF- förhoppningsvis (peppar, peppar ta i trä)…
Fick skjuts till flygplatsen av pappan. Skönt att slippa ta en shuttlebus. Kom fram runt 15.45 och letade efter incheckningsdisken för Virgin America. Gick hela hallen bort, men såg den inte. Var i rätt terminal, men hade inte fattat (eller jag skyltningen i USA är ju sämst) att det även fanns incheckningsdiskar bakom den längan som jag just gott… Så det var ju bara att gå runt och gå längst bort- till där jag kom in… Checkade in en väska på ca 43 lb. Det är väll runt 20 kg tror jag, min handvåg stämmer inte…. Oroväckande!
Gick sedan mot gate B. Dit behövde man ta ett tåg. Stor flygplats… Kom till B och gick igenom säkerhetskontrollen och sedan letade jag upp gate B63. Ca 2 timmar till boarding så det blev att gå runt lite, leta wifi-Starbucks. Köpte två mackor, godis, vatten och en tidning. Vid boardingen av planet fick vi veta att tv-skärmarna inte funkade… suck. Inte för att jag kan komma till ro och kolla på en film, men hade gärna sett kartan där vi flyger. Märker just att det inte går att lägg in bilder utan internet. Så ni blir utan bilder.
Har ätit en av smörgåsarna, men antar att min matsäck krympt rejält då jag varit för nervös för att äta ordentligt sedan i förrgår typ. Dåligt jag vet.
Jag har sämsta platsen. Sitter i mitten i en tre rad. Till höger om mig sitter en kille, som dragit ner persiennen för han läser på sin läsplatta- överlutad över bordet så hade ändå inte sett ut. Han var dock snäll att ta upp persiennen när vi lyfte. Nästa gång han tar upp den ska jag ta mig en titt. Tror dock att det är mest moln. Till vänster om mig sitter en äldre dam och läser en bok också överlutad över sitt bord.
Annars är det en del barn på flyget och en liten hund. Många barn jag sett som åker själva, med sådana där resasjälvpass typ.
Nu åkte persiennen upp, såg dock inte mycket. Moln och dis…

Hade mer än gärna suttit i första klass… Stora breda sätten med typ 1 meters benutrymme vardera och allt mycket mysigare.

Det är lite skakigt då och då, jobbigt tycker jag som är flygrädd!

Har tråååååkigt! Bara 4 timmar kvar, inte ens halvvägs! SUUUUCK!

Detta postas idag Söndag, alltså två dagar senare än det skrevs…

Imorgon…

Sovande barn, känns dumt att väcka dem, det är ju sommarlov. Passar på att skriva lite innan jag MÅSTE väcka dem.

Imorgon börjar min Kalifornien resa! Är lite nervös men även rätt så taggad! Kommer inte ha så värst mycket uppkoppling då jag bara kommer ha min iPad och Svenska mobil med mig. Kan dock vara skönt att stänga av allt! Eller kommer bli svårt, men ska försöka! Får uppkoppling de gångerna vi bor på hotell/hostel, typ 5 nätter.

Mitt flyg går 18.40 imorgon. Får skjuts till flygplatsen av pappan. Mycket tacksamt! Framme vid 21.35 tror jag, lokal tid. Tre timmar bakåt, så kommer vara aningens trött… Tar lite mer än 5 timmar att flyga. Hoppas kunna sova lite, annars blir det att lyssna på musik eller något annat okul…

Nu vaknar barnen visst!

Kram

En vecka kvar!

Om en vecka (!!!) åker jag till Kalifornien. Denna tiden sitter jag på flyget…. Det tar lite drygt 5 timmar att flyga dit. Långt! Flyger själv, så lär ju inte ha det så jättekul… Har uppdaterat min Spotify till premium så nu kan jag iaf lyssna på en massa musik. Måste bara fixa en massa bra spellistor också, sedan kan timmarna på flyget gå!

Idag har jag annars försökt att packa lite till… Har nu beslutat mig för att köra på detta:
Lila väskan- övervikt (120 dollar får väga upp till 32 kg)
Svarta väskan- normalvikt (23 kg)
Lilla blåa väskan- extraväska (132 dollar får väga 23 kg)
Röd ryggsäck- datorväska (
Ikeakasse med blixtlås- handbagage (får väga 10 kg)

Alltså behöver jag betala 252 dollar extra… Förhoppningsvis inte mer! I min handbagage-kasse ska jag trycka ner en sovsäck, kudde, ett par vinterskor och kameraväskan. I ryggsäcken tar jag datorn och lite annat tungt… Får försöka ”smyga” lite vid incheckningen av allt bagage, så kanske de inte lägger märke till allt jag har…

Denna helgen är jag ensam hemma. Familjen åkte till sin Cabin nu på kvällen. De kommer hem på Söndag och då ska vi gå ut och äta, eftersom det är min sista helg med familjen, typ. Vi skulle gått till en Japansk restaurang där de steker maten vid bordet, men den var tydligen stängd. Så jag bestämde därför att vi kan gå till en grekisk restaurang i Clarendon. Har varit där två gånger innan. Inte en jättebra restaurang, eller så har jag bara tagit ”fel” mat… Får se hur det blir på Söndag.

Sedan jobbar jag en vecka. Barnen har inga camps så jag ska planera lite playdates, zoobesök och in till pappans jobb med barnen för lunch. Ska ta dem till något museum med. Lämnar för Kalifornien på Fredag och förhoppningsvis kan pappan skjutsa mig till flygplatsen. Han kunde annars skjutsa mig till shuttlebussen. Kommer hem från Kalifornien natten mellan den 9:e och 10:e Augusti. Då är det bara hem hit, på något sätt, och sova. Sedan är jag med barnen Mån-Onsdag för att sedan flyga hem till Sverige den 13:e Augusti. Inte långt kvar nu… Mindre än en månad! Måndagen den 28:e Juli har jag varit i USA i 365 dagar! Sjukt! Så länge har jag inte varit i ett annat land om man bortser från Sverige. När vi bodde i Tyskland åkte vi ju till Sverige lite då och då och så var jag ju med familjen…

Igår jobbade jag kväll! Urmysigt!
Här är en bild från Instagram (där jag heter Yllebarnet) med bilder från gårdagskvällen och en glass med Gabbi och hennes lilla söta värdbarn.

Skönt att kunna få bebisgosa lite!

Hej svejs!

Moln…

Jag som hade längtat efter en dag vid poolen… Blir museum med flickan och hennes kompis istället. Pojken är iväg till ett stort akvarium med en kompis.

Jaja, på Lördag blir det poolen med JESSICA!!! Som jag saknat henne, haha!

Igår vann Tyskland! Och det betyder FINAL på Söndag. Den ska ses inne i DC!
1-7 helt sjukt! Vad hände med Brasilien?

Liten synd om dem tyckte jag allt!

Fredagen den 4:e Juli 4th of July

Amerikas Nationaldag!

Vi åkte hem ifrån deras Cabin vid 10-tiden. Var hemma lagom tills Tyskland skulle spela sin match mot Frankrike. De vann!! Åt lunch med familjen och stack lite senare till Gabbi som oturligt nog skulle jobba från 16-23! Så typiskt. Blev inget fyverkeritittande för oss, men desto mer prat och gullande med hennes tio-månaders värdbarn.
Vi lagade taccos, drack vin och fixade oss för kvällens utgång i DC.

Debut för mig, efter 11 månader här i Washington…. Men i DC finns det barer som släpper in de under 21. Det är annars åldergränsen för att gå ut här i USA. Vi bestämde oss för Ultra Bar. Gabbis snälla värdpappa betalade taxin in till oss så vi slapp trängas med alla på tunnelbanan. Alla skulle ju in till DC!

Väl inne var det dans från typ 12-3, då de stängde.

Vi mötte några Svenska killar som vi hängde med tills det var dags att åka hem. Riktigt kul att få hänga med killar. Är ju annars bar tjejer man är med, då 99% av alla Aupairer är tjejer. De tyckte det var kul att få träffa lite Svenska tjejer med. Efter att baren stängde gick vi ut och satte oss på trottoaren och snackade runt en timme. Riktigt skönt att få sitta ner och inte behöva skrika… Alla var lite döva…Kom hem runt 5.30, då var det bara att sova. Har sovit ca 4 timmar. Så nu får det bli lunch och sedan vila några timmar innan utgång igen ikväll-troligtvis!

Nu är allt uppdaterat! Blev många inlägg, men kul för mig att ha sen när jag kommer hem. Att läsa. Lite som en dagbok för mig som ni får ta del av!

Onsdagen den 2:a Juli The Cabin

Långsam dag, lite playdates för barnen och lite olika fixaiordningi ”nya” huset.
Vid 16-tiden åkte mamman, barnen och jag till deras Cabin i WestVirginia. Där vi skulle tillbringa en/två dagar. Vi kom Onsdag kväll och åkte hem Fredag morgon. Jag tyckte det mest var jobbigt… Haha! Supermysigt med allt grönt och den varma sjön. Men var inte alls på humör för att vara social. Bara att bita ihop.

Kvällen vid sjön:

Torsdagen var vi vid sjön, tills det började regna. Då var vi inne och spelade charader istället. Kul för mig som inte hade lust att vara social… Blää.

Tisdagen den 1 Juli poolen och baseball.

I Tisdags tog jag med mig fyra barn till poolen. Pojken och flickan plus deras kompisar. Gick bra. Pojkarna badade där jag var och flickorna gick lite som de ville. Fram till lunch var vi i princip ensamma i poolen. Men efter lunch kom ett gäng på ca 20 barn. Typ fritids eller något. Då var det inte så kul längre. Vi stannade där från 11-14.30 ungefär.
Min mobil låg i solen lite för länge…

En kylklabbe fick kyla ner den… Haha!

Efter poolen skjutsade jag hem barnen, alla till olika ställen. Mina två skjutsade jag till deras mammas jobb där de skulle se USA-matchen som de dock förlorade…

Jag åkte hem och fixade iordning mig för att sedan åka in och kolla baseball med några kompisar. Gratis-biljett och en filt fick jag.
Min första och antagligen sista baseballmatch. Fy fasiken vilken tråkig och långsam sport. Men desto roligare att prata med människorna runt om sig. Maten var svindyr, det brydde sig inte Amerikanarna sig om. De ”kollar” på matchen mindre än vad de äter och dricker. Sedan så skriker man lite efter en boll och går hem innan matchen är slut! Ja märkligt det där!

Jag köpte en korv för 5 dollar = ca 35 kronor. En helt vanlig hotdog… Nej tack! Men det hör ju till. Så var bara att betala. Ska man gå all in så ska man.

Varmt och svettigt. Inte så konstigt då det var 30 grader när solen gått ner…

Hemgång! Vi åkte hem runt 22.15, matchen höll nog på tills efter 23…

Alldeles för varmt med en fleecefilt, men bra på flyget!